"Не обманюйтесь: лихі товариства псують добрі звичаї, Протверезіться, як належить, і не грішіть; бо, на сором вам кажу, деякі з вас не знають Бога"
(апостол Павло (1Кор. 15, 33-34))
офіційний веб-сайт Львівсько-Сокальської єпархії
Радіо Град Лева

Останні надходження

18 лютого 2018  21:16
Увечері Прощеної неділі Високопреосвященний митрополит Димитрій звершив велику вечірню з чином прощення в Покровському кафедральному соборі
18 лютого в неділю сиропусну, Прощену, ввечері, Високопреосвященний митрополит Львівський і Сокальський Димитрій звершив велику вечірню з чином прощення у кафедральному соборі Покрова Пресвятої Богородиці м. Львова...
18 лютого 2018  14:47
Постові роздуми. Про гордість
Ось і почався цей святий час Великого посту. Це той час коли ми маємо зібрати собі скарби – скарби для душі нашої, такі скарби, котрі не бояться ані злодія, ані вогню, такі скарби які ми можемо забрати з собою на той світ і показати Господу на Його Страшному Суді...
18 лютого 2018  14:20
Мандрівка до Світлого Христового Воскресіння
Великий піст є найважливішим періодом очищення, за допомогою якого християнин може духовно зростати та змінюватись, відкриваючи своє серце для Любові Божої. Саме цей час нагадує нам про сорокаденний піст Спасителя у пустелі. Піст був встановлений Богом ще в Раю...
18 лютого 2018  13:01
У неділю сиропусну Високопреосвященний митрополит Димитрій звершив Літургію у Покровському соборі
18 лютого в неділю сиропусну, Прощенну, день згадування Адамового вигнання, Високопреосвященний митрополит Львівський і Сокальський Димитрій звершив Божественну Літургію святителя Іоана Золотоустого у кафедральному соборі Покрова Пресвятої Богородиці м. Львова...
17 лютого 2018  19:29
Напередодні неділі сиропусної Високопреосвященний митрополит Димитрій звершив всенічне бдіння у Покровському кафедральному соборі
17 лютого напердодні неділі сиропусної, Прощеної, останньої підготовчої неділі перед Святою Чотиридесятницею, Високопреосвященний митрополит Львівський і Сокальський Димитрій звершив всенічне бдіння у кафедральному соборі Покрова Пресвятої Богородиці м. Львова...
17 лютого 2018  18:20
Проповідь на неділю сиропусну, прощену. Спомин Адамового вигнання з раю
Сиропусна неділя є останньою неділею в приготуванні до Великого Посту. Сьогоднішнє євангельське слово узагальнює усі духовні поради щодо очищення своєї душі. Основною метою посту є переміна людини, перемога добра над злом. Для того, щоб людина осягнула Царство небесне, вона повинна звільнитися від усіх перешкод на цій нелегкій дорозі життя...
15 лютого 2018  15:28
Високопреосвященний митрополит Димитрій звершив Чин похорону Ніни Василівни Юхновської
14 лютого відбулось поховання дружини Героя України, академіка Ігоря Рафаїловича Юхновського - Ніни Василівни Юхновської, яка спочила 12 лютого 2018 року на 91-му році життя. Разом вони прожили 70 років...
15 лютого 2018  13:38
Проректор ЛПБА провів духовну зустріч на тему: "Що означає любити?"
14 лютого у приміщенні Першої львівської медіатеці (вул. Мулярська, 2а) відбулась духовно-просвітницька зустріч для містян на тему: "Що означає любити"...
15 лютого 2018  12:14
У день свята Стрітення Господнього Високопреосвященний митрополит Димитрій звершив Божественну Літургію у Покровському кафедральному соборі
15 лютого в день свята Стрітення Господнього, Високопреосвященний митрополит Львівський і Сокальський Димитрій звершив Божественну Літургію у кафедральному соборі Покрова Пресвятої Богородиці м. Львова...
14 лютого 2018  22:31
Напередодні свята Стрітення Господнього Високопреосвященний митрополит Димитрій звершив всенічне бдіння у Покровському кафедральному соборі
14 лютого напередодні свята Стрітення Господнього, Високопреосвященнний митрополит Львівський і Сокальський Димитрій звершив всенічне бдіння у кафедральному соборі Покрова Пресвятої Богородиці м. Львова...
14 лютого 2018  22:09
Проповідь у день свята Стрітення Господа нашого Ісуса Христа
Сьогодні ми святкуємо свято Стрітення Господнього. Ця подія завершує розповідь євангельську про народження Ісуса Христа. Сама назва свята Стрітення, тобто зустріч, спонукає нас про те, що наші духовні старання мають бути направленні до однієї мети – зустріти Бога у своєму житті та бути з ним...
13 лютого 2018  22:59
Ієрей Артемій Бабленюк взяв участь в урочистостях з нагоди престольного свята храму Трьох Святителів ЧНУ імені Юрія Федьковича
12 лютого Свята Православна Церква вшановує пам’ять трьох великих вселенських учителів і святителів – Василія Великого, Григорія Богослова та Іоана Золотоустого, яких у християнському світі прийнято вважати світилами філософської та богословської наук. З нагоди Актового дня ЧНУ імені Юрія Федьковича, в університетському храмі Трьох Святителів, було звершено уставні богослужіння...

Роздуми у Надвечір’я Богоявлення

17
січня
2018
--------
21:58
Слухай, небо, земле;
Прийшов хреститися Христос явно!
Із святом Господнього Богоявлення тісно пов’язане Велике або йорданське водосвяття, традиція якого сягає перших віків християнства. Взагалі Східна Церква має Мале і Велике освячення води. Мале освячення буває 1 (14) серпня, на свято Переполовення, на храмовий празник та інші. В Греції є давній звичай Малого освячення води щомісяця. Велике або Йорданське водосвяття буває тільки два рази на рік: в навечір’я і на свято Богоявленння Господнього. 
У перших століттях християнства перед великими святами (Пасхою, Зісланням Святого Духа чи Богоявленням) відбувалось урочисте хрещення оглашенних. З цим хрещенням було пов’язане й освячення води. Тому деякі історики вважають, що Велике водосвяття в Навечір’я празника Богоявлення спочатку не мало жодного відношення до Христового хрещення, а тільки до хрещення оглашенних. Це видно також з першої молитви самого Йорданського водосвяття, яка майже тотожна з молитвою освячення води під час хрещення.
Перші чотири століття історії Церкви не дають чітких свідчень про час богоявленського освячення води. Св. Іоан Золотоустий (+407р.) у проповіді на празник Богоявлення говорить про водосвяття опівночі: «Бо цього дня, - каже він, - христився Христос і освятив природу води».
З V ст. освячення води відбувається в Навечір’я Богоявлення. Візантійські історики Георгій Кедрин (Х ст.) та Теодор Чтець (ХІІ ст.) свідчать, що патріарх Петро Монга з Олександрії (сучасник імператора Зенона (474-491)) перший запровадив звичай водо свячення під вечір у Навечір’я Богоявлення. Подібно робив Яків Єдеський (+5 ст.) у свій час.
В цілому, у першому тисячолітті в Східній Церкві практикувалось тільки одне Йорданське водосвяття, а саме в Навечір’я свята. Про це свідчать стародавні типікони. Зокрема, Типікон Синайської бібліотеки ХІІ ст. приписує освячення води тільки в Навечір’я, а про освячення води у саме Свято сказано таке: «А після утрені нема другого освячення води». А Типікон Патріаршої бібліотеки в Єрусалимі з ХІV ст. містить таке зауваження: «Треба вам і це знати, що в Типіку Великої Церкви (тобто царгородської) приписане одне водосвяття, а саме в Навечір’я. Також типіки Студійського монастиря і Єрусалиму приписують одне водосвяття, бо Христос тільки один раз хрестився, а не два рази».
З XI ст. бере початок звичай освячення води два рази: в Навечір’я і день Богоявлення Господнього. Цей звичай подвійного водосвяття у ХІІІ ст. стає загальним правилом. Типік Венеціанської бібліотеки з 1387 р. вже приписує два водосвяття. Типік Руського Андріївського Скиту на Афоні з ХІV ст. також говорить про Велике водосвяття в Навечір’я після заамвоної молитви і на Богоявлення після утрені. Причину подвійного освячення води пояснюють тим, що водосвяття в Навечір’я вважається символом колишнього хрещення оглашених, а водосвяття в день Богоявлення відбувається в пам’ять Христового хрещення в ріці Йордан. (Слово «хрещення» походить від грець. слова «ваптісма» чи «ваптісмос», що значить занурення, очищення, змиття, і не тільки матеріально, але й морально). Тому перше освячення води згідно правил мало б здійснюватись  притворі церкви, де колись хрестили оголошених, а водосвяття у день Свята на ріках, джерелах тощо поза церквою.
З плином століть виникли й різні обряди Великого освячення води святих Богоявлень. Сьогодні годі говорити, як виглядав первісний чин Йорданського водосвяття. Яків Єдейський свідчить, що молитва «великий Ти, Господи» походить від Св. Прокла (+446 р.), учня святого Іоана Золотоустого, та царгородського патріарха, а «Тройце Пресуща» - від Св. Софронія (+641р.) патріарха Єрусалиму.
Про Йорданське водосвяття на українських землях згадує (Іпатський літопис» 1148 р.) і називає його «Водохрищі» тобто хрещення води. На початках воно і у нас відбувалось тільки у Навечір’я і Богоявлення. Леше в 14 столітті, коли Церква перейшла з Уставу Студійського на Єрусалимський, тоді прийняли подвійне водосвяття. Служебник київського митрополита Кипріана (+1406 р.) вже має наш чин Йорданського водосвяття.
З плином часу в Українській церкві під час Великого водосвяття склались деякі обряди, яких не мають ні грецькі ні слов’янські устави. Так грецькі устави говорять тільки про трикратне хрестовидне занурення Хреста у воду наприкінці водосвяття. Московський чин Великого водосвяття має ще, крім того, трикратне благословення води рукою. А український требник митрополита Петра Могили (+1647р.) з 1646 р. приписує після першої молитви хрестовидно три рази благословяти воду горючою свічкою, після другої молитви – трикратне дихання навхрест на воду, а після третьої – трикратне благословення рукою, зануреною у воду. Чин Йорданського водосвяття закінчується трикратним хрестовидним благословенням води хрестом зануреним у неї, під час співу тропар’я « в Йордані хрестився Ти Господи і троїчне явилося поклоніння…». Після освячення священик благословить нею людей. Зберігся у нашому народі ще звичай ставити на річці де відбувалось освячення води, хрест з льоду.
З прадавніх часів церква вважає освячену воду великою святинею та приписує їй чудотворну силу для душі і тіла. Св. Іоан Золотоустий у проповіді на свято Богоявлення каже: «Христос хрестився і освятив єство води, і тому празник хрещення всі, зачерпнувши опівночі води, приносять її додому і хоронять увесь рік… і діється дивне явище, та вода у своїй істоті не псується від довготи часу, але зачерпнута сьогодні вона через цілий рік, а часто і два, і три роки залишається не зіпсована і свіжа. І по такому довгому часі вона така, як і вода щойно взята із джерела. 
Грецька церква для «Йорданської води» має окрему назву – велика «Агіазма» тобто велика святість. А в давнину в церкві був звичай давати пити Йорданську воду тим, які із-за певних причин не були допущені до святого причастя. Народ завжди ставився до йорданської води з великою побожністю, тому цілий день у Навечір’я Богоявлення зберігав строгий піст і приймав її наче святе причастя. Цією водою окроплювалися будинки, підсобне господарство та різні речі.
Отже, Велике або Йорданське водосвяття тісно пов’язане з Господнім Богоявленням. Саму ж назву «Богоявлення» слід розуміти у множині, бо воно означає празник святих Богоявлень. Святий Августин з цього приводу у проповіді на Богоявлення каже: «Сьогодні ми святкуємо Таїнство Богоявлення у світі, сьогодні Бог і на небі у звізді дав вістуна про своє Різдво, і хрещення у Йордані освятив води для обнови людського роду, і в кані галилейській на весіллі перемінив воду у вино, і п’ятьма хлібами наситив п’ять тисяч людей».
А св. ІоанЗолотоустий (+386р.) в Антіохії у проповіді на Богоявлення про важливість дня хрещення навчав: «не той день що в ньому Господь народився треба назвати Богоявленням, але той що в ньому Він хрестився. Бо через своє народження Він не був усім знаний, аж через хрещення став відомий народові».
Христос сходить як інші у воду Йордану, підкоряючись старозавітному обрядові хрещення – покаяння, але не виявляє жодного гріха. «і коли виходив з води, зараз же побачив, Іоан, що небеса розкривалися і Духа, який мов голуб сходив на Нього. І голос був з небес: «Ти Син Мій Улюблений, в якому моє благовоління» (Мр. 1, 10-11). Тому Іоан Предтеча, представляючи Ісуса перед зібраним народом, заявляє: «…ось Агнець Божий, Який бере на себе гріхи світу. Це Той, про Якого я сказав6 за мною гряде Муж, Який переді мною був, бо Він був раніше від мене. Я не знав Його, але прийшов хрестити водою для того, що Він явився Ізраїлеві». Тож Іоан свідчив, промовляючи далі: «бачив Духа, який сходив з неба, мов голуб, і перебував на Ньому. Я не знав Його, але Той, Хто послав мене хрестити водою, сказав мені: на кому побачиш Духа, Який сходить і перебуває на Ньому, Той хреститиме Духом Святим. І я бачив і засвідчив, що Цей є Син Божий» (Іо. 1, 29-34).
Хрещення Ісуса відбулося за кілька тижнів до закінчення Іоанової діяльності. А діяльність Христа почалась 40 днів після Його хрещення. Богоявлення і хрещення Спасителя відбулось, мабуть, між Сартаною і Єрихоном, де колись Ісус Навин перейшов з ізраїльським народом Йордан чудесним способом, не намочивши ніг, при допомозі кивота завіту, який священики тримали в ріці до тих пір, поки весь народ не перейшов на другий бік ріки.
Сам акт хрещення Господа і Спаса нашого Ісуса Христа Іоаном Хрестителем – смертною людиною, хоч і найбільшим пророком – це акт безмежної покори Спасителя. Саме Він започаткував і подав людству зразок виконання цієї надзвичайно важливої і суто християнської чесноти!
Своїм хрещенням у ріці Йордан Христос освятив води ріки, і сьогодні через дію Святого Духа руками єпископів і священиків освячує води в часі Йорданського водохреща. Тому свята Тайна Хрещення – найперша із семи святих Тайн і ґрунтується  на освяченні води, котра вживається як матерія до святої Тайни Хрещення і без цієї Тайни не можна уділяти жодної іншої святої Тайни.
Тож ідімо на Йордан і нехай йорданська вода освятить і скріпить нас у гідному служінні Христові: Нехай допоможе зберегти святість життя! Нехай ця йорданська вода нам завжди нагадує про наш обов’язок вдячності Господу нашому Ісусу Христу за Його милосердя і всі Його щедрі дари. Не забуваймо ніколи тих величавих слів, які промовив до Ісуса Христа Бог – Отець: при хрещенні у йорданських водах: «Це Син Мій Улюблений, в Якому Моє благовоління» (Мр. 1:11).
Але «йти на Йордан» - це означає, що маємо переходити горами і долами Палестини, щоб там змити з себе той гріховний бруд. Ми вже обмиті кров’ю Того, Який увійшов у води Йордану і схилив свою голову під пригорщами води з рук святого Іоана, охрещені Духом Святим – єдине, що вимагається, змінити себе, власне життя, повернути з дороги, якою прямуємо, а поєднати свою з життєвим шляхом Господа нашого Ісуса Христа.
Тож у Навечір’я Богоявлення зупинімось, забудьмо на одну мить свої щоденні клопоти, проблеми, негаразди. Застановімося і подумаймо, можливо нам потрібно хоч на хвилину підійти подумки до ополонки з освяченою Йорданською водою, щоб опустити в неї своє серце, змити з нього усю гріховну нечистоту і повернутись додому оновленою людиною, звільненою від злого життя, від спокус, від гріха. В такий спосіб відновимо синівство Боже відповідно до слів: «Бог і Отець… призначив нас…, щоб ми стали синами через Ісуса Христа…» (Еф.1, 3-5). «А що ви сини, Бог послав у ваші серця Духа Сина свого… Тому ти вже не раб, а син; а коли син, то спадкоємець завдяки Богові» (Гл. 4, 6-7).
священик церкви Покрова Пресвятої Богородиці на Левандівці 
протоієрей Володимир Якиляшек
м. Львів, 2018 року.
Переглядів: 380
Слідкуйте за нашими новинами у соціальних мережах

facebookvkgoogletwitteryoutube
УПЦ КП
Єпархія
Архієрей
Новини
Публікації









Розробка та веб-дизайн:
[ Andriy_BURDYK ]™
у співпраці з ІТЦ "SP-Service"
Хостів сьогодні:  491
Хітів сьогодні:  2892

Хостів всього:  878451
Хітів всього:  7088525
Український рейтинг TOP.TOPUA.NET