"Не обманюйтесь: лихі товариства псують добрі звичаї, Протверезіться, як належить, і не грішіть; бо, на сором вам кажу, деякі з вас не знають Бога"
(апостол Павло (1Кор. 15, 33-34))
офіційний веб-сайт Львівсько-Сокальської єпархії
Радіо Град Лева

Останні надходження

08 грудня 2017  21:15
Верховна Рада скасувала перереєстрацію релігійних організацій
Верховна Рада прийняла зміни до Податкового кодексу України, які скасовують перереєстрацію релігійних організацій та гарантують автоматичне внесення їх до Реєстру неприбуткових установ і організацій...
08 грудня 2017  20:53
Проповідь на неділю 27-му після Святої П’ятидесятниці
В сьогоднішню неділю слухаємо про оздоровлення скорченої жінки, яка вісімнадцять років не могла випростатись. Ми нічого не знаємо: чи вона ходила по лікарях? Що взагалі робила, щоб виздоровіти? Не відомо, скільки їй років, багата чи бідна. Абсолютно нічого конкретного не знаємо. Розпочинається Євангельське слово із того, що Спаситель навчав у суботу в одній із синагог, саме туди прийшла ця скорчена жінка...
08 грудня 2017  20:34
У Львівській православній богословській академії відбулась відкрита лекція на тему: "Як писати для “релігійної” і “світської” аудиторії?”
8 грудня, в приміщенні Львівської православної богословської академії, відбулась відкрита лекція кандидата наук із соціальних комунікацій, викладача кафедри нових медій факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка, журналіста сайту ...
08 грудня 2017  19:29
Високопреосвященний митрополит Димитрій звершив заупокійну літію на могилі багаторічного клірика Свято-Покровського кафедрального собору протоієрея Ярослава Хомина на кладовищі смт.Брюховичі
8 грудня, у другу річницю смерті колишнього багаторічного клірика Свято-Покровського кафедрального собору м. Львова протоієрея Ярослава Хомина, Високопреосвященний митрополит Львівський і Сокальський Димитрій, відвідав могилу, на кладовищі смт. Брюховичі, де звершив заупокійну літію...
07 грудня 2017  19:29
Високопреосвященний митрополит Димитрій взяв участь у відкритті виставки "Збройні Сили України. Воїни світла" з нагоди Дня Збройних Сил України
6 грудня, в приміщенні Львівського історичного музею "Арсенал", Високопреосвященний митрополит Львівський і Сокальський Димитрій, відвідав виставку "Збройні Сили України. Воїни світла", з нагоди Дня Збройних Сил України...
07 грудня 2017  19:28
У Львівській духовній школі відбулась студентська науково-практична конференція присвячена 295-літтю з дня народження Григорія Савича Сковороди
7 грудня, в приміщенні Львівській православній богословській академії, відбулась студентська науково-практична конференція, присвячена 295-літтю з дня народження Григорія Савича Сковороди...
07 грудня 2017  19:26
Високопреосвященний митрополит Димитрій взяв участь у презентації книги «Святослав Гординський: творчість за пів століття»
6 грудня, в приміщенні Львівської картинної галереї "Палац Потоцьких", відбулась презентація книги "Святослав Гординський: творчість за пів століття"...
07 грудня 2017  11:18
Проповідь Високопреосвященного митрополита Димитрія у День празника Введення в храм Пресвятої Богородиці
Проповідь виголошена за Божественною Літургією в день празника Введення в храм Пресвятої Богородиці, 04 грудня 2017 р....
06 грудня 2017  10:16
Проповідь Високопреосвященного митрополита Димитрія в неділю 26-ту після П’ятидесятниці
Проповідь виголошена за Божественною Літургією в 26-ту неділю після П’ятидесятниці, 3 грудня 2017 р....
05 грудня 2017  11:43
Проповідь на день пам’яті святої великомучениці Катерини
Сьогодні, 7 грудня, Свята Православна церква вшановує пам’ять святої великомучениці Катерини. Свята Катерини жила в місті Олександрії, за часів правління імператора Максиміліана. Вона походила з дуже знатної царської сім’ї, була надзвичайно красивою та розумною. У 18-ть років, вона вивчила всі твори філософів та письменників, навчалась ораторському мистецтву та знала декілька мов. Багато хто з вельмож хотіли з нею одружитися, але вона всім відмовляла...
05 грудня 2017  00:12
У день свята Введення в храм Пресвятої Богородиці керуючий єпархією відвідав смт. Брюховичі, де з нагоди престольного свята звершив Літургію у Введенському храмі
4 грудня, в день свята Введення в храм Пресвятої Владичиці нашої Богородиці і Приснодіви Марії, Високопреосвященний митрополит Львівський і Сокальський Димитрій з Архипастирським візитом відвідав смт. Брюховичі, де з нагоди престольного свята та 20-річчям побудови храму, звершив Божественну Літургію у Введенському храмі...
03 грудня 2017  22:05
Напередодні свята Введення в храм Пресвятої Богородиці Високопреосвященний митрополит Димитрій звершив всенічне бдіння у Покровському кафедральному соборі
3 грудня, напередодні свята Введення в храм Пресвятої Владичиці нашої Богородиці і Приснодіви Марії, Високопреосвященний митрополит Львівський і Сокальський Димитрій звершив всенінче бдіння у кафедральному соборі Покрова Пресвятої Богородиці м. Львова...

Львівська ікона Пресвятої Богородиці

09
травня
2015
--------
10:58
Ікона Львівської Богородиці є однією з найцікавіших та найзагадковіших пам’яток української церковної культури. Символічно, що даруючи свою Милість та Материнську опіку місту, Пресвята Богородиця “Одигітрія” впродовж усієї історії благословляла Своєю благодатною присутністю всі традиційні громади Львова – Православну, оскільки була написаною в традиції та зусиллями саме православного іконописця, Католицьку, адже саме з часу освячення у Латинському кафедральному соборі маємо першу задокументовану її дату, Вірменську Апостольську, оскільки впродовж тривалого часу вірменські архієпископи зберігали святиню. Символічним є й те, що і сьогодні до святого образу молитовно звертаються православні та греко-католики, і Пресвята Богородиця навіть з музейної каплиці Львівської галереї мистецтв дарує милосердя зцілення всім, хто до неї приходить.
Уперше предметом зацікавлення громадськості та наукових досліджень ікона стала у контексті формування виставки вірменських пам’яток у Львові 1932 р. Польський дослідник Мечислав Ґембарович характеризував образ як ікону “візантинізуючої Мадонни”, перемальовану і створену бл. 1534 р. Датування пам’ятки опиралося на найдавніший запис на звороті ікони, який засвідчує її освячення Львівським латинським архієпископом Бернардом Вільчеком саме цього року. Інші зазначені на іконі дати – 1586 та 1671 рр., вказували на час “відновлень” – перемалювань зображення. На поєднання східних і західних елементів у пам’ятці саме 1534 р. вказував також і відомий польський мистецтвознавець Тадеуш Маньковський (1936 р.).
Після Другої світової війни ікона на певний період зникла з поля зору і знову привернула увагу громадськості у 1984 р., коли була закуплена від приватної особи до фондів Львівської картинної галереї. За свідченням директора картинної галереї, відомого українського мистецтвознавця Бориса Возницького, приніс ікону в червні 1984 р. інженер Андрій Отко. З його слів, ікону в 40-х роках переховувала вчителька школи вірменок-бенедиктинок пані Станкевич. Після смерті вчительки ікона опинилася у її вихованки – Софії Блонської, матері А. Отка.
У відділі реставрації картинної галереї було розкрито первісний авторський живопис, який зберігся без суттєвих втрат, усунуто пізніші записи XVI і XVII ст. Відрізані зверху і знизу краї дошки вирішено не реконструювати, не поновлювалися втрати ґрунту, не робилося тонування. Для експонування ікони було виготовлено спеціальне обрамлення з мікрокліматом, що перешкоджав деформуванню основи. Головні реставраційні роботи виконав відомий фахівець Володимир Мокрій. Ікона Львівської Богородиці 1987 р. була показана на виставці та увійшла до каталогу новореставрованих творів мистецтва з датуванням, запропонованим Б. Возницьким – XIV ст.
У грудні 1990 р. у Львові відбулася міжнародна наукова конференція “Богородиця в духовній культурі українського народу”, під час якої були оприлюднені дослідження про ікону Львівської Богородиці відомих вчених – директора картинної галереї Бориса Возницького, доктора мистецтвознавства Володимира Овсійчука та історика мистецтва Володимира Александровича. В. Овсійчук вважав ікону зразком українського іконописання початку XIV ст. і перенесення її згодом до католицького кафедрального собору гіпотетично пов’язував з імовірною традицією вшанування образу у православній церкві, на місці якої був споруджений костел.
Згідно з концепцією Б. Возницького, ікона була перенесена з котроїсь із львівських церков до латинської кафедри у зв’язку із тим, що під час пожежі у місті 1527 р. було знищено оздобу інтер’єру храму. У другій половині XVI ст., коли Католицька Церква активно впроваджувала у життя рішення Тридентського собору, ікону, як створену іновірцем, було переписано 1586 р., можливо, вірменським малярем Павлом Богушем. Коли ж львівський латинський архієпископ Ян Димітр Соліковський ініціював “очищення костелів від чужих ікон”, образ був переданий вірменам. Таким чином, Львівська Богородиця зберігалася у вірменському соборі до ХХ ст. Головним аргументом на користь раннього датування ікони – XIV ст. (1360-ті рр.), Б. Возницький вважає стилістичну близькість образу із “Мадонною з Вевержі”, що зберігається у Національній галереї у Празі.
В. Александрович у своєму дослідженні критично проаналізував запропоновані версії, не погоджуючись із гіпотетичними конструкціями авторів, що пов’язують перенесення ікони до латинського кафедрального собору із пожежею 1527 р. Історик вбачає суперечності у припущеннях про знищення оздоби храму, про що не згадують тогочасні джерела, а також у свідченні про поновне освячення ікони у 1534 р., що зафіксовано у написі на зворотньому боці дошки, якщо б ішлося про пам’ятку, вшановувану з давніх часів. Важко ствердити однозначно і причини перемалювання образу у другій половині XVI ст. – саме тоді було виконано грецьку монограму Богородиці, що суперечить тезі про латинізацію іконографії. В. Александрович обґрунтував також тезу про те, що архієпископ Ян Димітр Соліковський допускав збереження і вшанування у костелах образів, написаних раніше і у відмінних традиціях.
У процесі дослідження історії унікальної пам’ятки було встановлено, що перед 1869 р. ікона знаходилася у каплиці палацу вірменських архієпископів, і, очевидно, саме звідти потрапила на згадану виставку 1932 р.
Дискусійним виявилося і розчитання напису із датою освячення ікони. Так, М. Ґембарович подав дату, як “день святої Параскеви”. В. Александрович звернув увагу на відсутність глибшого зв’язку між календарним літургійним днем та чином освячення, здійсненого “вранішньої години”. Пропозицію розчитки денної дати як “die Parascere”, тобто “у Великодню П’ятницю”, український вчений обґрунтовує і появою рідкісного темного фону образу Богородиці, що мав би бути освячений у цей день. Водночас дослідник пов’язує виникнення образу із діяльністю львівського мистецького середовища та розвитком львівської іконографічної традиції. Стилістичні “візантинізуючі” риси автор простежив у зображеннях мініатюр антифонаря XVI ст. з Львівського латинського кафедрального собору, що зберігається у фондах відділу рукописних, стародрукованих та рідкісних книг ім. Ф. П. Максименка Наукової бібліотеки Львівського національного університету імені Івана Франка. Важливим є і виявлення спільної іконографічної традиції Львівської Богородиці з образом Богородиці Одигітрії з церкви св. Симеона Богоприїмця у с. Звертів під Львовом (кін. XV – поч. XVI ст.), іконою з церкви св. Параскеви у Красові, іконами з Белза та Буська (Богородиця зображена на голубому фоні). Багатство пам’яток вказує на атмосферу тісної мистецької та міжконфесійної взаємодії у формуванні іконографії Богородиці Одигітрії у Львівській єпархії, та, зокрема у самому кафедральному місті.
Таким чином, історія виникнення унікальної пам’ятки може бути пов’язана як із пізньовізантійською традицією ісихастського іконописання (йдеться про образ на темному тлі), що була характерною для православної церковної культури XIV-XV ст., так і з формуванням ранньомодерної львівської іконописної традиції, православна основа якої давала широкі можливості для відображення духовного пошуку у фарбах, утім і з запозиченнями із Заходу. Темне тло образу Пресвятої Богородиці Одигітрії Львівської відтінило глибину істини пізнання Божественного шляху спасіння, вказаного вірним Жертвою Бого-Чоловіка Христа та Її Святим Материнством. Як позбавлення всякого помислу та образу мало бути запорукою ісихії у в Ісусовій Молитві ченців, що присвячували життя духовному подвигу, так пізнання Світла Істини мало бути відкритим для вірних на тлі темного “світла”, як називали у давнину фон ікони.
Упродовж багатьох століть це Світло Істини та Божественної Любові променіло зі святих Ликів Пресвятої Богородиці з Дитям, перед якими схилялися у молитві львів’яни, обтяжені турботами та скорботою, засмучені духовною чи тілесною слабкістю. І упродовж століть Пресвята Богородиця-Мати вислуховує прохання та молитви, милістю Божественного Сина даруючи людям зцілення від земних скорбот. Відомі численні випадки, коли за молитвою перед Львівською іконою Пресвятої Богородиці видужували онкологічно хворі, а найбільше перед Святим Образом було зцілено жінок, що страждали від безпліддя.
Тож нехай молитовний Покров Пресвятої Богородиці, явлений львів’янам у Чудотворному Її образі, завжди захищає нас від усіх лих та спокус, і дарує вірне слідування тим єдиним шляхом, на який і вказує Одигітрія.
кандидат історичних наук,
доцент Василій Кметь

Джерела:
  • Александрович В. Львівська ікона Богородиці 1534 року // Релігії в Україні. Дослідження і матеріали. – Львів, 1994. – ІІ. – С. 10-25.
  • Возницький Б. Львівська Богоматір // Дзвін. – Львів, 1992. – № 1-2. – С. 150-153.
  • Історія українського мистецтва в шести томах. – Т. 2. Мистецтво XIV – першої половини XVII ст. – Київ, 1967.
  • Овсійчук В. А. Українське малярство X-XVIII століть. Проблеми кольору. – Львів, 1996. – 480 с.
  • Профессия – реставратор. Каталог выставки работ отдела реставрации Львовской картинной галереи. – Львов, 1987. – С. 29-32.
  • Свєнціцький-Святицький І. Ікони Галицької України XV-XVI віків. – Львів, 1928.
  • Gębarowicz M. Obrazy i rzeźby (Wystawa zabytków ormiańskich we Lwowie) // Posłaniec św. Grzegorza. – 1932. – № 9-11. – S. 147-148.
  • Mańkowski T. Lwowski cech malarzy w XVI I XVIII wieku. – Lwów, 1936.
Прес-служба Львівсько-Сокальської єпархії
Переглядів: 2364
У день вшанування Львівської ікони Пресвятої Богородиці Високопреосвященний митрополит Димитрій звершив Літургію в Покровському кафедральному соборі

У неділю про блудного сина очільник єпархії відвідав Сокальське благочиння і звершив Літургію у Свято-Михайлівському храмі с. Перев’ятичі

У день вшанування ікони Божої Матері ''Всецариці'' секретар Львівського єпархіального управління протоієрей Володимир Бачинський помолився разом із численним духовенством

Напередодні свята Похвали Пресвятої Богородиці очільник єпархії звершив ранню з читанням акафісту до Божої Матері в Покровському соборі

У неділю 20-ту після П'ятидесятниці очільник єпархії відвідав Радехівське благочиння і звершив Літургію у Свято-Димитрівському деканальному храмі с. Немилів

Проповідь Високопреосвященного митрополита Димитрія в неділю 1-шу Великого посту, Торжество Православ’я

Високопреосвященний митрополит Димитрій провів чергову нараду робочої групи з розробки проекту Української Православної Енциклопедії

Високопреосвященний митрополит Димитрій взяв участь у відзначенні 400-ліття Київської православної богословської академії

Пошук за тегами >>>
Слідкуйте за нашими новинами у соціальних мережах

facebookvkgoogletwitteryoutube
УПЦ КП
Єпархія
Архієрей
Новини
Публікації









Розробка та веб-дизайн:
[ Andriy_BURDYK ]™
у співпраці з ІТЦ "SP-Service"
Хостів сьогодні:  334
Хітів сьогодні:  5857

Хостів всього:  829936
Хітів всього:  6768644
Український рейтинг TOP.TOPUA.NET